Det kendte Agerskov-par Knud Iversen og Elin Juel underholdt med fortællinger fra deres liv som erhvervsdrivende ved en velbesøgt foredragsaften hos Agerskov Sogns Lokalhistorisk Arkiv.
Knud Iversen og Elin Juel har levet et liv fyldt med arbejdsomhed og engagement i deres lokalsamfund. Det blev tydeligt under deres foredrag i Agerskov Sogns Lokalhistoriske Arkiv, hvor de i starten af oktober måned delte ud af deres erfaringer og fortællinger om et langt liv som erhvervsdrivende og aktive borgere i Sønderjylland. Arkivleder Jens Lautrup bød de omkring 50 deltagere velkommen i kantinen på Agerskov Distriktsskole. På grund af den store forhåndsinteresse havde foreningen valgt at flytte arrangementet fra arkivets lokaler til skolen.
Knud Iversen indledte med at fortælle om en ulykke, han havde været ude for på Mallorca, hvor han i foråret styrtede på sin racercykel og blandt andet slog nogle tænder ud. Til tider havde han lidt svært ved at udtrykke sig tydeligt, men det stoppede ham ikke i at fortælle om sit spændende liv.
Tidlige år og mejeriuddannelse
Knud Iversen blev født i 1956 på Hyrup Vestermark, hvor han voksede op med sine tre søskende: Sonja, Ove og Jørn. ”Min far havde forskellige småjobs ved siden af vores landbrug. Jeg havde en rigtig god barndom på Hyrup Vestermark, men desværre blev min far syg og døde som 57-årig,” husker Knud Iversen tilbage. Han startede sin erhvervskarriere tidligt som arbejdsmand på det daværende mejeri i Toftlund. Efter seks måneder blev han tilbudt en læreplads som mejerist. ”Der var bare et problem: I Toftlund lavede de kun smør, og man skulle også arbejde med produktion af ost for at bestå uddannelsen. På mejeriet i Hellevad blev der fremstillet ost, derfor arbejdede jeg en del af min læretid i Hellevad,” sagde Iversen og smilede. Toftlund Mejeri var i sine velmagtsdage det næststørste mejeri i Danmark i forhold til produktion af smør, bemærkede Iversen, der efter endt læretid blandt andet arbejdede på mejeriet i Arnå nær Løgumkloster.
Transporteventyret
Sidst i 1970’erne begyndte Knud Iversen og hans bror Jørn deres eget transportfirma, hvilket senere udviklede sig til ”K.I. Transport”. Firmaet startede småt med en lille lastbil, som de købte for 70.000 kroner, efter de havde haft forhandlinger med et bankinstitut om deres kreditværdighed. Men firmaet voksede hurtigt. Med base på Gammelskovvej ved Agerskov begyndte de at transportere både brændeovne og andre varer rundt i Europa. Knud og Jørn arbejdede hårdt, og firmaet blev over to årtier en stor succes med mange ansatte og et betydeligt omfang. ”Der skulle køres mange kilometer for at tjene penge. Dengang fik vi 1,50 kroner per kilometer for kørsel i Danmark og 1,60 kroner per kilometer for kørsel i udlandet,” forklarer Knud Iversen.
Elin Juel som chauffør
Elin Juel sprang til som chauffør på ledsagevogn. Knud Iversen og Elin Juel, der er født i Lintrup, mødte hinanden i midten af 1980’erne, fortæller Elin Juel. I starten var det meningen, at hun skulle udøve sit job som teknisk tegner, men de planer blev kuldkastet, da transportfirmaet fik vokseværk, og der var brug for Elins arbejdskraft i firmaets administration. Den unge kvinde kunne dog også bruges som chauffør på ledsagevogne, erfarede tilhørerne. Kort efter Elin lærte Knud at kende, spurgte han hende, om hun kunne køre ledsagevognen til en bådtransport til Rom. ”Det ville jeg gerne, og Knud forsikrede mig, at jeg kun skulle køre til Hamborg,” erindrer Elin Juel. Den natlige transport i silende regnvejr over den tyske motorvej blev dog lidt længere, end Elin havde forestillet sig. Det var først i Fulda, at den unge kvinde kunne forlade ledsagevognen og stige ombord i lastbilen. ”Vi kørte til Rom, men vi var ikke inde i byen; båden blev afleveret ved en flod uden for byområdet. Dengang blev jeg kureret for at køre ledsagevogn,” fortæller Elin Juel.
Den flyvende udskiftning
Elin Juel var ikke i tvivl om, at brødrene arbejdede hårdt, og hun havde ladet sig fortælle, at der ikke var tid til at køre ind på en rasteplads for at skifte chauffør. Til stor morskab for publikummet demonstrerede Knud Iversen, ved hjælp af en frivillig statist, den specielle teknik, der blev anvendt ved en ”flyvende udskiftning af chaufføren under kørsel”. ”Der var ingen sovekabine i lastbilerne. Jeg tør ikke tænke på, hvordan Knud og Jørn fik sovet,” røbede Elin Juel.
Nye eventyr med kvæg, juletræer og stort nybyggeri
I starten af 1990’erne blev det besluttet at sælge den del af firmaet, som beskæftigede sig med transport af brændeovne, til transportfirmaet ”Spetra” i Over Jerstal. Der blev beholdt tre lastbiler, som blev anvendt til transport af både. Elin Juel blev ansat af ”Spetra”, men det arbejde opsagde hun efter seks måneder, da det viste sig, at der skulle investeres mange arbejdstimer hjemme på Gammelskovvej for at holde Iversens firma kørende.
Elin Juel og Knud Iversen, der efter Jørn Iversens fraflytning beholdt ejendommen på Gammelskovvej som deres firmadomicil og familiebolig, havde efter frasalget til ”Spetra” tid til nye eventyr. Dette indebar kvægproduktion med limousinekryds og jerseykvæg samt dyrkning af juletræer. Da en forhenværende kunde gentagne gange opfordrede dem til at genoptage den transportdel, der vedrørte brændeovne, gav de efter noget betænkningstid efter, og de genoptog deres virke med stor succes.
Firmadomicilet på Gammelskovvej blev hurtigt for lille, og efter et indledende møde med den daværende Nørre-Rangstrup Kommune købte de ved årsskiftet 1994 en byggegrund i industriområdet ved Brundtlandcentret i Toftlund. ”Vi påbegyndte byggeriet i maj 1995, og 1. januar 1996 flyttede vi ind i Toftlund. Det var ren luksus i forhold til vores hidtidige bygninger,” understreger Knud Iversen, der i en kort periode også havde lager- og administrationslokaler på Elvej i Agerskov. Sammen med en anden erhvervsmand blev der i 1997 tilføjet en vaskehal og en smørehal til firmadomicilet. ”Vi havde meget travlt i de år, måske også for travlt,” understreger Knud Iversen, der samtidig bemærker vemodigt: ”Men det var også helt dejligt ikke at skulle tænke på firmaet døgnet rundt,” da han i foråret overdrog ”K. I. Transport” og ”TTC Toftlund Truckcenter” til Jens Mortensen fra Abild. Mortensen havde i en årrække arbejdet som selvstændig vognmand for Iversen.
Brancheændring på Vestkysten
De følgende syv år lå parret ikke på den lade side. Det var blandt andet juletræsproduktion, der optog dem, men omkring 2010 meldte ønsket sig hos dem om at kaste sig over en ny branche. De lejede sig ind i en industribygning i Skærbæk, tæt ved vinduesproducenten ”Velux”, og startede virksomheden ”Agroform”.
Her pakkede de træstrøelse til dyretransporter og pressede træbriketter til blandt andet byggemarkeder og landmænd. Firmaet forarbejdede resttræ fra ”Velux’” produktion til deres eget produktionsapparat. Deres virksomhed voksede støt, og det var en stor udfordring for dem, da ”Velux” i 2021 lukkede deres afdeling i Skærbæk. Trods de store udfordringer lykkedes det parret at finde nye leverandører og holde produktionen i gang. I 2022 solgte de virksomheden til firmaet ”Easy-Agricare” fra Mors.
Aktivt seniorliv med pilleovne og ”Æ Banegaard”
Selvom Knud Iversen nu er gået på pension, har han ingen planer om at tage det roligt. Knud Iversen nyder blandt andet at cykle, og med den store ejendom uden for Agerskov, hvor de stadig bor, selvom deres to børn, Martin og Jakob, for længst er voksne, er der rigeligt med arbejde, blandt andet med juletræsplantagen.
Desuden holder deres foretagende ”Agerskov Pejse” dem i gang. Parret fortsætter med salget af italienske pilleovne og pejse samt alternativt brændselsdrevne komfurer, som de har drevet som nichevirksomhed i mange år. Sammen med fem andre ildsjæle fra området købte de for få måneder siden ”Æ Banegaard”. Den historiske bygning i hjertet af Agerskov er købt med henblik på at bevare det lokale værtshus, som har til huse i bygningen, der blev opført i 1904. Ifølge Knud Iversen er den nænsomme restaurering af det 120 år gamle hus sat i gang. Der er i alt fire lejemål i bygningen. Knud Iversen fortalte, at Else Mathiesen, der driver værtshuset ”Æ Banegaard”, har bopælsret ”så længe hun har lyst og kræfter til at drive værtshuset.”